Jurong Bird Park

Idag vaknade vi tidigt och eftersom vädret inte var perfekt för en dag vid poolen, så bestämde vi oss för att göra en utflykt. Målet blev Jurong Bird Park, en park med över 9000 fåglar tillhörande ca 600 olika arter. Här finns ugglor, papegojor, flamingos, pelikaner, falkar, pingviner samt väldigt exotiska fåglar och några utrotningshotade arter.

Man har omsorgsfullt återskapat fåglarnas naturliga miljö och då ingår även simulerade tropiska åskväder. Åt pingvinerna har man skapat ett låtsasantarktis och man har byggt ett speciellt hus för nattugglorna. Alla inhägnader är stora vilket gör att fåglarna kan flyga fritt. Om man är lat kan man åka ett tåg genom parken som ger panoramautsikt, men då kommer man inte så nära fåglarna. Det är ca 2 km att gå, så det är inga problem att promenera. I fågelparken finns också ett konstgjort vattenfall, som sägs vara världens högsta konstgjorda vattenfall. Singapore ska alltid vara värst...

Har avslutat denna lördag med en trevlig BBQ anordnat av några grannar till oss och nu är det dags att krypa till kojs.

God natt!

Brev från kolonien

Förra helgen var det kinesiska nyåret och vi fick två extra helgdagar och en möjlighet att åka bort en långhelg. När vi väl skulle ta tag i att boka en resa, så var så gott som allt fullbokat. Efter att ha spenderat några timmar på Internet för att hitta en resa utan resultat gick vi till en resebyrå och sa att "We can go anywhere", men det fanns ändå inga biljetter någonstans. Lite nedstämda gick vi hem och funderade på vart vi kunde åka utan att flyga. Bintan i Indonesien har vi varit på några gånger och ska snart åka dit igen, så det var inget alternativ, men så kom vi på att vi kunde åka till Malacca i Malaysia. Dit kan man ta sig med buss (tar ca 5-6 timmar) och vi lyckades få tag på några av de sista bussbiljetterna samt ett ledigt dubbelrum. Lite besvikna var vi att vi inte skulle få åka till exempelvis Angkor Wat, men så här i efterhand är vi mycket nöjda.

Malacca är en mysig liten stad på Malaysias västkust full med historiska och kulturella minnesmärken. Hit kom de kinesiska köpmännen på 1400-talet. Många gifte sig med malaysiska kvinnor och denna befolkningsgrupp kom att kallas Peranakan. Idag finns det mat, kläder och en inredningsstil som är kopplat till Peranakan. De kinesiska shophusen är väl bevarade och idag hyser de mysiga hotell, SPA-anläggningar, restauranger och barer och många konstgallerier. Till det kinesiska nyåret var kvarteren dekorerade med röda ljuslyktor vilket gav ett mysigt sken på kvällen.

I början av 1500-talet kom portugiserna och intog Malacca. Från denna tid finns bara en ruin kvar av ett slott och ett område som kallas Portugese Village (eller Portugese Settlements). Här vill vi utfärda en varning till alla som besöker Malacca ? åk för guds skull inte och titta på Portugese village!!! Det är en parkeringsplats och vi såg inte skymten av några portugisiskt inspirerade hus. Runt parkeringsplatsen finns matstånd som säljer "portugisisk" mat med tonvikt på skaldjur. Det såg inte fräscht ut. Vår taxi hade släppt av oss och där stod vi en bra bit från centrum på ett ställe där vi inte ville vara, hungriga och utan en taxi i sikte. Men vi hade tur och det kom en minibuss som körde oss, samt 4 indier som också förvillat sig till detta ställe, tillbaka till stan och de mysiga gränderna.

Holländarna har också härjat i Malacca. Det gjorde de mellan 1641-1795 efter att ha besegrat portugiserna. Några byggnader från denna tid finns bevarade runt Stadhuyset. Av någon anledning är de idag rödmålade, men på bilder från förr så verkar det som om de var vita.

Givetvis har även britterna varit här. 1824 fick holländarna snällt lämna över Malacca, som styrdes av britterna fram till strax efter andra världskriget.

Något man bör göra när man är i Malacca är också att åka cykeltaxi. Det brukar man ju annars tycka är lite pinsamt och turistiskt, men här fyller de en funktion och det är ett bra och smidigt sätt att ta sig fram på om man är trött i benen. Malacca är dock inte så stort, så det går också bra att gå. Dessa cykeltaxis är dekorerade med blommor, parasoll, blinkande lampor och vissa spelar förskräcklig Eurotechnomusik eller smöriga ballader.

Den första kvällen var vi och åt på en fantastisk restaurang som vi varmt kan rekommendera. Den heter Harper's och ligger på gatan till vänster efter bron som går över till Jonker street. Om man inte kan bestämma sig för vad man vill äta eller om man är nyfiken och vill prova olika rätter, så kan man beställa in små portioner av allting. Vi åt en underbar torsk, annorlunda svamplasagne, lammköttbullar, biff med äppelkompott och pilgrimsmusslor. Väldigt gott och mycket prisvärt.

Dag två åkte vi till en krokodilfarm, som ligger knappt två mil utanför Malacca stad. Där finns ett hundratal olika krokodiler, men inga alligatorer. Skillnad mellan alligatorer och krokodiler är att alligatorernas huvuden är bredare och kortare, deras käkar är rundare än krokodilernas och deras käkleder är kraftigare. När en krokodil har munnen stängd syns både tänder från över- och underkäken men på en alligator ser man bara överkäkständerna när munnen är stängd eftersom underkäkens tänder passar in i gropar i överkäken. De skiljer sig också åt i färg. Alligatorer har blåaktig översida och vit undersida eller ibland svart översida och gul undersida. Krokodiler har oftast ljusare färger. I allmänhet är också alligatorer mindre farliga än krokodiler.

Efter utflykten till krokodilfarmen åkte vi tillbaka till Malacca stad och åt lunch på ett mysigt café där de hade fantastisk bananmilkshake och goda smörgåsar. Därefter gick vi på SPA. Johan gick på massage och Anna på ansiktsbehandling. Underbart skönt. Trötta gick vi tillbaka till hotellet och vilade. På kvällen hade vi sedan incidenten i de portugisiska kvarteren, som vi helst vill glömma, men det slutade bra med en trevlig middag.

Sista dagen blev det lite shopping och lunch innan vi satte oss på bussen tillbaka till Singapore nöjda och glada efter ett par dagar i Malacca.

Gong Xi Fa Cai

Gott nytt kinsiskt nyår.

Nu väntar två helgdagara och vi ska ta och åka till Malacca i Malaysia och vara kulturella. Men kommer något vara öppet??? Tur att det finns pool på hotellet och möjlighet att få SPA-behandlingar.

Uppdatering kommer efter helgen.

Gong Xi Fa Cai

Kinesiska trädgården

I helgen gjorde vi en utflykt till Chinese Garden - en rofylld plats bland en skog av HDB-lägenheter (statliga lägenheter) i den del av Singapore som heter Jurong. Trädgården anlades 1975 av Prof. Yuen-chen Yu som är en välkänd arkitekt från Taiwan. I trädgården finns flera typiska kinesiska symboler; t ex så vaktas huvudentrén av två stenlejon, som står för auktoritet och lycka och i trädgården finns också flera broar som är viktiga symboler för den kinesiska civilisationens olika stadier. En av broarna är en mindre kopia av en bro från Sommarpalatset i Peking. I trädgården finns också en 7-våningar hög pagod, där man får en bra vy över trädgården och Jurong. Pagoder användes förr av buddhisterna för att förvara människoben.

Det som gör parken värd ett besök är dess vackra bonsaiträdgård. Bonsaiträdgården, som är i sk Suzhoustil, öppnades 1992 och omfattar över 2000 bonsaiträd. Träden är importerade från Kina och andra delar av världen och många är flera hundra år gamla. Bonsai är en sorts miniatyrträd som odlas i kruka. Själva ordet bonsai betyder ordagrant bon=skål och sai=växt och kommer ursprungligen från Kina, men har utvecklats mest i Japan. Själva begreppet har funnits i tusentals år. En bonsai brukar ofta ses som ett levande konstverk och kräver en hel del vård och omsorg.

En bonsai kan utvecklas utifrån vilken växt som helst, som har vedartad stam och grenar och formas av den som odlar den enligt vissa stilformer. Hur lång tid det tar innan man kan kalla det för en bonsai är helt beroende på det material som man utgår från. Stilarna är egentligen bara en vägledning för bonsaiodlaren. De stora bonsaikonstnärerna gör oftast som alla andra stora konstnärer, det vill säga, de bryter reglerna och formar sina träd efter eget estetiskt sinne och kan se den inneboende potentialen som trädet har.

Bonsaier har alltid bara en framsida, det vill säga, endast en sida som de ska betraktas från. Dessutom är det tänkt att de ska betraktas i ögonhöjd så att effekten av själva miniatyrfenomenet framstår tydligare. Det är alltså utställaren av konstverket som bestämmer om det ska betraktas sittande eller stående. En bonsai kan bli flera hundra år gammal beroende på vilken art det är och tanken är att den skall gå i arv mellan generationerna.

I den kinesiska trädgården finns också ett sköldpaddmuseum som är med i Guinness Rekordbok för antalet sköldpaddor?och då inte levande utan i porslin, trä, tyg, plast och alla andra material man kan tänka sig. Vi blev lite chockade när vi klev in i det första rummet och trodde att vi betalt inträde för att få se på en samling med över 3000 sköldpaddsliknande föremål.

Men sedan visade det sig att de även har en uppsjö av riktiga sköldpaddor (ca 200 st), både vattensköldpaddor och landsköldpaddor, både små och jättestora och i en mängd olika nyanser och varianter från världens alla hörn. Parken är definitivt värd att besökas, och troligtvis är den ännu mer sevärd under hösten då man tänker kinesiska lyktor i allehanda former.