Alla dessa lagar

Singapore är känt för att vara ett kontrollerande land med en massa lagar och förordningar och hårda straff om dessa inte följs. Många av dessa lagar har jag ingenting att säga om, de är helt naturliga. Däremot kan man säga mycket om Singapores straffmetoder. Dödsstraff tillämpas fortfarande, vilket känns väldigt främmande för en väl utvecklad, om än diktatorisk, stat. Jag återkommer till detta vid ett senare tillfälle.  

Om man frågar en person om vad hon/han vet om Singapore, så är det många som säger att där får man inte spotta på gatan eller tugga tuggummi. Visst finns det lagar som förbjuder detta, men är det verkligen så strängt? Jag har sett människor som både spottat på gatan och tuggat tuggummi. Måste erkänna att jag själv faktiskt brutit mot lagen; kunde inte motstå när en italienska bjöd mig på tuggummi. Men ingenting verkar hända här om man bryter mot någon av dessa regler. Inte verkar det spela någon roll om man kör för fort här heller (hastighetsgränsen är 90 km/h). Vi har inte sett några poliser förutom utanför en myndighetsbygnad, så jag vet inte vem som skulle gripa "brottslingarna". Fast jag tror inte att människorna här är speciellt kriminella. Det överhängande hotet om hårda straff är nog tillräckligt för att ingen vågar göra något. 

En annan udda lag är lagen som säger att man bara får ha sex i missionärsställningen. För ett tag sedan lade man till att även oralsex är tillåtet, men bara om den andre parten går med på det. Snacka om intrång i privatlivet. Man bör heller inte gå naken i sin lägenhet. Om en granne skulle få syn på dig naken så kan hon/han anmäla dig för förargelseväckande beteende med böter som följd. 

Förutom lagar så finns det skyltar med förhållningsregler lite varstans. Vid busshållplatsen kan man lära sig bussvett, på tunnelbanan visas filmer om hur man ska bete sig mot sina medpassagerare, hur man ska agera vid ett terrordåd och hur man ska åka i rulltrappan. Även på stranden sitter skyltar om vad man bör tänka på när man badar och solar. 

Bör kanske kolla upp lite mer vad som gäller i detta land, så att vi inte bryter mot lagen allt för ofta...

/anna


Kommentarer
Postat av: Jensa

ja, jag hoppas att ni lever som lagliga medborgare och inte njuter samvaro på andra sätt än lagen föreskriver :-D

2007-06-10 @ 18:27:21
URL: http://missjensa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0